Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία κάνει λόγο για υποβάθμιση των Μαθηματικών του Λυκείου και ζητάει να επανεξεταστεί η ύλη που ανακοινώθηκε για το μάθημα την περασμένη εβδομάδα
Σε προεκλογικό «αλαλούμ» βρίσκεται ο χώρος της εκπαίδευσης, με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να μην μπορεί να λάβει έστω μια απόφαση που δεν θα την αλλάξει λίγες ώρες μετά. Με τη διδακτέα και εξεταστέα ύλη της επόμενης χρονιάς για την Γ’ Λυκείου να ανακοινώνεται και να διορθώνεται σε λίγες ώρες και τις επιστημονικές ενώσεις της χώρας σε έξαλλη κατάσταση, οι επόμενες ημέρες αναμένονται γεμάτες ένταση στον χώρο της παιδείας.
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία κάνει λόγο για υποβάθμιση των Μαθηματικών του Λυκείου και ζητάει να επανεξεταστεί η ύλη που ανακοινώθηκε για το μάθημα την περασμένη εβδομάδα, ενώ η Εταιρεία Φυσικών μιλάει για έναν «αχταρμά με κεφάλαια ασύνδετα, πρόχειρη και αντιεπιστημονική η εξεταστέα ύλη της Φυσικής της Γ’ Λυκείου».
Οπως λέει στα «ΝΕΑ» ο Γιάννης Τυρλής από την πλευρά της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, «η έλλειψη επιστημονικών μελετών για την αναβάθμιση των Μαθηματικών και για την ανάδειξη των συνδέσεών τους με τη διδασκαλία και κατανόηση των μαθημάτων από τα άλλα πεδία, οδηγεί σε λάθη και αποκαλύπτει ανεξήγητη προχειρότητα στην εκπαιδευτική πολιτική».
«Πεισματική άρνηση»
«Οι παλινωδίες που έγιναν και οφείλονται ασφαλώς στην πεισματική άρνηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής να συνεργαστεί με τους επιστημονικούς φορείς δεν πρέπει να συγκαλυφθούν από το υπουργείο Παιδείας με την αυτάρεσκη ρητορική των τελευταίων ημερών και έχουν ως αποτέλεσμα, μετά την κατάργηση για την επόμενη χρονιά των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας στη Γ’ Λυκείου, την ολική εξαφάνιση της ύλης τους και την ολοκλήρωση της υποβάθμισης των Μαθηματικών στο Λύκειο» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία.
Και η Ενωση Ελλήνων Φυσικών καταγγέλλει ως πρόχειρη και αντιεπιστημονική την προτεινόμενη ύλη και ζητά την άμεση επανεξέτασή της. «Η προτεινόμενη ύλη θα κάνει ακόμα δυσχερέστερη την εξέταση των μαθητών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, μιας και θεματοδοτικά είναι εξαντλημένη. Δεν είναι τυχαίο ότι εδώ και μία δεκαετία οι μαθητές δεν εξετάζονται Φυσική, αλλά κάποιες “υπερπαραγωγές” Φυσικής, που δεν αντέχουν σε καμία κριτική, δεν έχουν σχέση με την πραγματική Φυσική και έχουν οδηγήσει σε υπερβάλλουσα μαθηματικοποίησή της, προκαλώντας πλείστα όσα προβλήματα τόσο στη διδασκαλία της όσο και στην εξέτασή της» τονίζουν οι φυσικοί.
«Υποβαθμίζεται ποιοτικά η διδακτέα ύλη, “αξιοποιώντας” υλικό της παλαιάς Β’ Λυκείου, με ανάσυρση από τα αζήτητα βιβλίων παρωχημένων και εν πολλοίς αποτυχημένων! Υλη που κάποτε απορρίφθηκε ως ακατάλληλη, λόγω της σύνταξής της στα συγκεκριμένα σχολικά βιβλία, τώρα επανέρχεται με τα συγκεκριμένα βιβλία! Μα ποιος τη σκέφθηκε αυτή την πρωτοτυπία;» συνεχίζουν. «Και ποιος τελικά κινεί τα νήματα; Η προτεινόμενη ύλη για τη Φυσική κάνει στάση και επισήμως, πλέον, κάπου στα 1830!» αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Οι αλλαγές
Ετσι, στη διδακτέα και εξεταστέα ύλη για την επόμενη χρονιά, το 1ο Επιστημονικό Πεδίο των Ανθρωπιστικών Επιστημών και το 4ο της Οικονομίας και της Πληροφορικής θα έχουν μεγάλη αύξηση της ύλης τους, ενώ μικρή αύξηση θα έχουν η Βιολογία, η Φυσική και η Χημεία και δεν θα έχουν αύξηση της ύλης τα Μαθηματικά.
Να θυμίσουμε ότι οι μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου περίμεναν επί μήνες την εξεταστέα ύλη της επόμενης Γ’ Λυκείου για να αρχίσουν από φέτος να προετοιμάζονται. Οπως είναι γνωστό, από την επόμενη χρονιά, στα βασικά μαθήματα κάθε επιστημονικής κατεύθυνσης θα έχουμε αύξηση διδασκαλίας ανά κατεύθυνση στις έξι ώρες εβδομαδιαίως.
Συγκεκριμένα και με βάση όσα ανακοινώθηκαν, οι υποψήφιοι του 1ου Επιστημονικού Πεδίου των Ανθρωπιστικών Επιστημών θα έχουν σημαντική αύξηση ύλης (έως και 40% σε κάποιες περιπτώσεις) σε όλα τα μαθήματα. Τα Αρχαία ενισχύονται και με νέο εγχειρίδιο, καθώς οι μαθητές θα διδάσκονται και θα εξετάζονται και στη Φιλοσοφία.
Νέα κεφάλαια
Στην Ιστορία, η ύλη αυξάνεται επίσης με νέα κεφάλαια, ενώ η Κοινωνιολογία, που από την επόμενη χρονιά αντικαθιστά τα Λατινικά, θα έχει μεγάλο φόρτο εξεταστέας ύλης από τη συρραφή προηγούμενων βιβλίων για το μάθημα. Παράλληλα και οι υποψήφιοι του 4ου Επιστημονικού Πεδίου (Οικονομία και Πληροφορική) θα δουν αύξηση της ύλης τους στα μαθήματα της Οικονομίας (ΑΟΘ) και της Πληροφορικής (ΑΕΠΠ).
Κοινό σε όλα τα επιστημονικά πεδία το μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας που για πρώτη φορά από τον Ιούνιο του 2020 σε αυτό θα συνεξετάζονται η Γλώσσα και η Λογοτεχνία. Οι υποψήφιοι έτσι θα μελετούν τρία επιπλέον σχολικά βιβλία, καθώς η ύλη για τη Λογοτεχνία θα προέρχεται από τα εγχειρίδια και των τριών τάξεων του Λυκείου. Υπενθυμίζεται ότι από τον Ιούνιο του 2020 καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας, με αποτέλεσμα κάθε μάθημα, ασχέτως κατεύθυνσης και επιστημονικού πεδίου, να μετράει το ίδιο.