Γιατί δεν λειτούργησε το Εκκλησιαστικό Μουσείο της Μητρόπολης Καστοριάς

Η πρωτοβουλία της Ι. Μητρόπολης Καστοριάς, να αναδείξει τον θρησκευτικό τουρισμό σε βασικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής, θα είχε ουσιαστικό αντίκτυπο στην τοπική κοινωνία, αν εκτός από το Επιμελητήριο και την Εταιρεία Τουρισμού της Περιφέρειας, συμπορεύονταν και οι άλλοι (άμεσα) εμπλεκόμενοι φορείς, όπως ο Δήμος και η Αρχαιολογία.

Και αν το απότοκο της πρωτοβουλίας αυτής, δεν περιορίζονταν στην δημιουργία μιας διαδικτυακής πύλης με τρεις περιπατητικές διαδρομές στο ιστορικό κέντρο της πόλης!

Ένα δηλ. ακόμα ιντερνετικό εγχείρημα, στον γαλαξία του διαδικτύου, που θα διαγράψει την πορεία ενός διάττονος αστέρα, πριν χαθεί στο άπειρο…
Γι΄ αυτό το ενδιαφέρον της υπόθεσης εστιάζεται στα όσα είπε ο Μητροπολιτης Καστοριάς, αμέσως μετά την ανακοίνωση της διαδικτυακής πύλης.

Και κυρίως τα αιχμηρά υπονοούμενα που άφησε εναντίον εκείνων των “παραγόντων” που “βάζουν” προσκόμματα στην λειτουργία του Εκκλησιαστικού Μουσείου!

Πρόκειται για το διατηρητέο Ρόντση, όπως είναι ευρύτερα γνωστό, που βρίσκεται στην πλατεία Ομονοίας και έχει στην κατοχή της η Ι. Μητρόπολη Καστοριάς.

Στο κτήριο αυτό, εδώ και αρκετά χρόνια, έχουν γίνει οι απαραίτητες εργασίες, με συνολικό κόστος 680 χιλ. ευρώ, προκειμένου να στεγαστεί και να λειτουργήσει το Εκκλησιαστικό Μουσείο, σαν βασικός πυλώνας επισκεψιμότητας του θρησκευτικού τουρισμού, που οραματίστηκε η Μητρόπολη.

Από τότε έχουν περάσει αρκετά χρόνια, αλλά το μουσείο για άγνωστους  μέχρι πρόσφατα λόγους και με διάφορες προφάσεις δεν λειτούργησε ποτέ!

Μέχρι που ο Σεβασμιώτατος αποφάσισε να λύσει την σιωπή του και με αινιγματικό έστω τρόπο να αποκαλύψει την “πικρή ιστορία” του μουσείου από την πλευρά του λέγοντας ότι: “Τώρα θα μου πείτε γιατί δεν έγινε το μουσείο”, αναρωτήθηκε στην συνέντευξη τύπου, για να απαντήσει ο ίδιος: “Αυτό είναι άλλη υπόθεση που δεν οφείλεται σε μένα. Οφείλεται σε άλλους παράγοντες που κάποια στιγμή θα είμαι σε θέση να εξηγήσω”

Ποιοί είναι αυτοί οι παράγοντες; Εξηγεί αμέσως μετά ο ίδιος με τρόπο “φωτογραφικό” λέγοντας: “Εκείνοι οι παράγοντες που έχουν πάρει τα μνημεία, που έχουν πάρει τα κειμήλια και δυστυχώς δεν δίνουν ένα μέρος των κειμηλίων αυτών, προκειμένου να μπουν στο μουσείο, ώστε να αποτελέσει ένας τόπος επισκεψιμότητας για τους ανθρώπους της Καστοριάς”!

Με μια πρώτη ανάγνωση, το μυαλό όλων πηγαίνει στην μεγάλη λεηλασία των βυζαντινών εικόνων και κειμηλίων, που έγινε στα χρόνια της χούντας από τον προκάτοχό του Δωρόθεο, τον οποίο όμως ο ίδιος “αμνήστευσε” σε ειδική τελετή πρόσφατα, με την συνηγορία της διευθύντριας αρχαιοτήτων Καστοριάς και του προκατόχου της στην θέση αυτή, εκείνης της σκοτεινής περιόδου!

Αλλά ούτε είναι δυνατόν να ζητεί κάποιος την επιστροφή των κλοπιμαίων με… νόμιμο και διαφανή τρόπο.

Επομένως πρόκειται για κειμήλια που βρίσκονται νόμιμα στην κατοχή των υπηρεσιών του κράτους (δηλ. στο Βυζαντινό Μουσείο κλπ) και ο Μητροπολίτης διεκδικεί ένα μέρος αυτών για το εκκλησιαστικό μουσείο!

Ασφαλώς η δεύτερη αποκάλυψη αφορά τις σχέσεις Μητρόπολης και Αρχαιολογίας, οι οποίες μετά από μια περίοδο σύμπνοιας και αγαστής συνεργασίας, οδηγούνται πλέον στην σύγκρουση.
Με “λυδία λίθο” το Εκκλησιαστικό Μουσείο…