Μετά το Φυσικό Αέριο, ο ΤΑΡ περικόβει και τα αντισταθμιστικά έργα που είχε υποσχεθεί στους Δήμους του Νομού Καστοριάς.
Σύμφωνα με πληροφορίες του kastorianiestia.gr η ανατροπή στο σχεδιασμό των έργων έγινε επειδή ο ΤΑΡ αναγκάστηκε να μεταφέρει πόρους του προγράμματος σε περιοχές όπου υπάρχουν σφοδρές αντιδράσεις των κατοίκων (Καβάλα – Δράμα) για τις συνέπειες από τη διέλευση του αγωγού στις καλλιεργήσιμες εκτάσεις και στο περιβάλλον.
Από τα 3,5 εκ. ευρώ του προγράμματος κοινωνικης εταιρικής ευθύνης του ΤΑΡ που αναλογούν στην Καστοριά, ο Δήμος θα παραλάβει προς το παρόν το ένα από τα τέσσερα αποχιονιστικά μηχανήματα που θα παραδώσει η εταιρεία του αγωγού στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Ενώ υπάρχει μια προφορική δέσμευση του ΤΑΡ για την κατασκευή 18 παιδικών χαρών στις κοινότητες του Δήμου απ΄ όπου διέρχεται ο αγωγός, χωρίς όμως συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Αντίθετα, έχει ανατραπεί εντελώς η ατζέντα των έργων που πρότεινε ο Δήμος Καστοριάς με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με πρώτη προτεραιότητα το Πνευματικό Κέντρο διότι σύμφωνα με το νέο δόγμα της εταιρείας “Οι δήμοι προτείνουν αλλά ο ΤΑΡ αποφασίζει”!
Η “εταιρική σχέση” του ΤΑΡ με τις τοπικές κοινωνίες ξεκίνησε σαν την σχέση των παιδιών με τον Αη Βασίλη, που θα τα γέμιζε δώρα.
Και κατέληξε σαν την νύχτα που φεύγει… με την γνωστή μάρκα ουίσκυ που έρχεται… αλλά μόνο στην διαφήμιση!
Όλα ξεκίνησαν από τότε που η εταιρεία που κατασκευάζει τον αγωγό ΤΑΡ ανακοίνωσε σε πανηγυρικούς τόνους, ότι διαθέτει το ιλιγγιώδες ποσό των 35 εκατ. ευρώ, στις περιοχές απ΄ όπου θα διέλθει ο αγωγός, για να κατασκευασθούν έργα υποδομής, που τα έχουν ανάγκη οι τοπικές κοινωνίες, για να θυμούνται στο μέλλον τα ευεργετήματα του ΤΑΡ και να… ξεχνούν τυχόν δυσάρεστες συνέπειες στο περιβάλλον!
Αμέσως σήμανε συναγερμός στις τοπικές αυτοδιοικήσεις πρώτου και δεύτερου βαθμού, για την κατανομή της “πίττας” των 35 εκατ. ευρώ αλλά κυρίως για την διαχείριση των χρημάτων, όπου εκδηλώθηκαν και οι ανάλογες αψιμαχίες μεταξύ Δήμων και Περιφέρειας.
Διότι οι Περιφέρειες ήθελαν να έχουν το “κουμάντο” και να κατευθύνουν εκεί που θέλουν οι ίδιες τα κονδύλια του ΤΑΡ (έτσι νόμιζαν τουλάχιστον στην αρχή).
Το ποσό που αναλογούσε στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, ήταν ανάμεσα στα 7,5 με 9 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που θα καλύψει στο έδαφός της ο αγωγός.
Από αυτά την μερίδα του λέοντος θα έπαιρνε ο Δήμος Καστοριάς – κάπου 3,5 εκατ. ευρώ – τα οποία αντιστοιχούν στα 65 χιλιόμετρα της επικράτειάς του που θα περάσει ο αγωγός.
Δεν πρόλαβε να κοπάσει η διαμάχη μεταξύ Δήμων και Περιφέρειας για τα “δώρα” του ΤΑΡ και ξέσπασε ένας δεύτερος γύρος αντιπαράθεσης. Αυτή την φορά ανάμεσα σε Δήμους και Τοπικές Κοινότητες, οι οποίες διεκδικούσαν το δικό τους μερίδιο από τα “αντισταθμιστικά” οφέλη του ΤΑΡ.
Με αποκορύφωμα την περίφημη “μάχη της Κλεισούρας”, όπου κάποιοι ζητούσαν επιτακτικά και “επαναστατικώ δικαίω” από τον ΤΑΡ την κατασκευή μονάδας τηλεθέρμανσης αποκλειστικά για την Κοινότητά τους.
Ειδάλλως δεν θα επέτρεπαν την διέλευση του αγωγού από την περιοχή τους!
Πράγμα που τελικά έγινε, όχι ύστερα από απαίτηση των κατοίκων αλλά με πρωτοβουλία του ΤΑΡ, ο οποίος παρέκαμψε με νέα χάραξη και την Κλεισούρα και τις απαιτήσεις της…
Στο Δημοτικό Συμβούλιο Καστοριάς επικρατεί αναβρασμός, με τις Τοπικές Κοινότητες να καταθέτουν ένα κατάλογο 75 έργων περίπου, που έπρεπε να κατασκευάσει ο ΤΑΡ στα χωριά τους, για να πάρει… άδεια διέλευσης από το έδαφός τους!
Ακολουθεί το απόλυτο χάος στον προγραμματισμό για τις διεκδικήσεις των “αντισταθμιστικών” από τον ΤΑΡ. Ο καθένας ζητάει ό,τι θέλει, ανάλογα με την αισθητική του και τα κριτήριά του.
Από ένα μίνι… υδροηλεκτρικό σταθμό, στο φράγμα της Βασιλειάδας, μέχρι την κατασκευή… στεγάστρου, στα γραφεία του συλλόγου του Βέργα!
Προ του κινδύνου να τιναχθούν όλα στον αέρα, ο Δήμαρχος Ανέστης Αγγελής επαναφέρει την λίστα των 10 έργων, που αφορούν όμως την έδρα του Δήμου (Πνευματικό Κέντρο κλπ) γεγονός όμως που εξοργίζει ακόμα περισσότερο τους αιρετούς των Τοπικών Κοινοτήτων.
Ακολουθεί νέα διαβούλευση, όπου το Δ.Σ. αναθέτει σε τριμελή διαπαραταξιακή επιτροπή να έρθει σε επαφή με τις Τοπικές Κοινότητες για τον καταρτισμό νέου καταλόγου έργων. Ο οποίος, όμως δεν διαφέρει κατά πολύ από τον προηγούμενο και προωθείεται στον ΤΑΡ, να τον αξιολογήσει εκείνος.
Έκτοτε παραμένει σε εκκρεμότητα, και η αξιολόγηση και η υλοποίηση των έργων!
Αλλά παρόλα αυτά ο ΤΑΡ συνεχίζει κανονικά την χάραξη του αγωγού επί καστοριανού εδάφους, μέσα στο καταχείμωνο, προσλαμβάνοντας προσωπικό με το… σταγονόμετρο ανάλογα με τις ανάγκες του έργου!
Με τους ρυθμούς που προχωράει και εφόσον το επιτρέψουν οι καιρικές συνθήκες, είναι βέβαιο, ότι μέχρι το τέλος της άνοιξης, θα έχει ολοκληρωθεί η διέλευση του αγωγού σ΄ όλη την επικράτεια του Δήμου Καστοριάς.
Αλλά δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα τηρήσει τις δεσμεύσεις του για τα “αντισταθμιστικά” και προπαντός για τα “βαλβιδοστάσια” του φυσικού αερίου.