Καλλιτεχνική έκθεση «3 γυναίκες καλλιτέχνες» στο αρχοντικό Τσιατσιαπά

Ο Σύλλογος Οικολογικής Γεωργίας και Χειροτεχνίας Καστοριάς «Οικοτρόπιο» οργανώνει την καλλιτεχνική έκθεση «3 γυναίκες καλλιτέχνες» με τη στήριξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καστοριάς και του Δήμου Καστοριάς. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Κυριακή 21 Απριλίου 2019, στις 19.00 στο Αρχοντικό Τσιατσιαπά στην Καστοριά. Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 10 Μαΐου 2019 και θα λειτουργεί καθημερινά 9.00 -15.00, εκτός Τρίτης.

“Τα έργα μου είναι απόρροια απλής και συνηθισμένης εμπειρίας”
Leonardo Da Vinci

Τρεις γυναίκες που στη διαδρομή της ζωής μας επιλέξαμε την τέχνη ως συνοδοιπόρο, τρόπο έκφρασης και απάγκιο… Στόλισε την κάθε στιγμή, εικόνα, όνειρο και αίσθημα μας. Αυτά τα “στολίδια” της έως τώρα διαδρομής μας, είναι τιμή να μοιραζόμαστε μαζί σας.

Κατερίνα Ξανθά – Εικαστική έκθεση «ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ»
Carla Blasco Aguirre – Γλυπτική έκθεση «ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑΣ»
Παναγιώτα Χατζοπούλου – Κεραμική έκθεση «ΝΑΝΙΑ»

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΞΑΝΘΑ
Η Ιστορικός Τέχνης, Νικολένα Καλαϊτζάκη σημειώνει, μεταξύ άλλων, για το έργο της εικαστικού Κατερίνας Ξανθά:
Η εικαστικός Κατερίνα Ξανθά αγαπά, πράγματι, να καταπιάνεται στην εργασία της με τους απλούς ανθρώπους της καθημερινότητας, άνδρες, γυναίκες, παιδιά, στήνοντας αφηγήσεις που κινούνται, άλλες στους τρόπους του νατουραλισμού ή του ρεαλισμού άλλοτε, επιτρέποντας στον ίδιο χρόνο παρεμβάσεις πιο ελεύθερες και αφαιρετικές, που αφορούν είτε στη σύνθεση, είτε στο χρώμα, όταν αυτές εξυπηρετούν τις ανάγκες έκφρασης του δημιουργικού φαντασιακού. Διακριτικό στοιχείο δομικό που παρατηρεί κανείς στο σύνολο των έργων της Ξανθά είναι η ψυχογραφική αποτύπωση των συναισθημάτων των προσώπων που αναδεικνύει και που βρίσκονται σε πρώτο πλάνο στα μάτια του θεατή, όπως καθρεφτίζονται, από την πραγματική τους κατάσταση στην όψη του καμβά, στο πλαίσιο της φυσικότητας τους.
Πέραν όμως της αναγωγής των ανθρώπων της διπλανής πόρτας σε ζωγραφικά αρχέτυπα, η εικαστικός εμπνέεται εξίσου από μυθολογικά και ιστορικά γεγονότα που είναι συνδεδεμένα με την ελληνική παράδοση και τις ιστορικές μας καταβολές, προσεγγίζοντας με ειδική ευαισθησία θέματα μείζονος σημασίας που ριζώνουν στο πολύπαθο αφήγημα του ματωμένου ελληνισμού.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει αντίστοιχα το έργο που φέρει τον τίτλο “Χαμένες Παρτίδες – Πατρίδες” και το οποίο συνιστά αναφορά στην Μικρασιατική καταστροφή και την γενοκτονία των Ελλήνων της Σμύρνης. Με φόντο την Αγιά – Σοφιά, ένα κορίτσι γονατιστό στέκεται επάνω σε μια σκακιέρα – γεωπολιτικό χάρτη της χώρας μπλεγμένο σε ένα συμβολικό παιχνίδι, στο οποίο τα ανθρωπόμορφα πιόνια που ερμηνεύονται ως οι βασικοί πρωταγωνιστές του πολιτικού παιχνιδιού που κινούν τα νήματα και που ορίζονται ως οι ηθικοί αυτουργοί που οδήγησαν στην καταστροφή είναι άπιαστα. Το κορίτσι εκπροσωπεί την κάθε αθώα ψυχή εις βάρος της οποίας διαδραματίζονται πολιτικά παιχνίδια.
Η εικαστικός Κατερίνα Ξανθά γεννήθηκε στο Βόλο, όπου και μεγάλωσε. Το 2001 αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης, όπου σπούδασε ζωγραφική, με καθηγητές τον Β. Δημητρέα και τον Γ. Γκολφίνο και χαρακτική, με καθηγητές τους Ξ. Σαχίνη, Ε. Γιανναδάκη, καθώς και φωτογραφία με τον Γ. Κατσάγγελλο. Έχει πραγματοποιήσει 2 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε 36 ομαδικές εκθέσεις. Ζει κι εργάζεται στην Καστοριά ως καθηγήτρια μέσης εκπαίδευσης.

CARLA BLASCO AGUIRRE
Με τα γλυπτά μου θέλω να μεταδώσω πάθος και να διαταράξω τις ισορροπίες. Μυθολογικές προσωπικότητες με έκφραση και κίνηση, σε θέση να προκαλούν την προσοχή του βλέμματός του θεατή. Σταθερές ή σε κίνηση ανταποκρίνονται στη σύγχρονη εποχή και σε όσα μας περιβάλλουν.
Αυτό είναι το μήνυμα του συναισθήματος και όχι η ιδέα, να προκαλείς στον θεατή δονήσεις και αισθήματα θλίψης, χαράς και στοχασμού. Ο όγκος είναι φυσικός και ελαστικός, με κίνηση και αίσθηση του βάρους. Η πλαστικότητα των γλυπτών μου ανταποκρίνεται στην ενεργεία και στη ζωντάνια που με διακατέχει, το τυχαίο κάποιου ίχνους, το αναπάντεχο αποτύπωμα, το φτερούγισμα που ο γλύπτης νιώθει στα χέρια του.
Χρησιμοποιώ πηλό σε διαφορετικά χρώματα και πατίνες που θυμίζουν το δέρμα, γιατί δεν γυαλίζουν και είναι φρέσκα. Έτσι στο κέντρο της αισθητικής αναζήτησης είναι ο άνθρωπος, η ύλη, ο πηλός και η αναζήτηση του μεγαλείου.
Σε αυτή τη συλλογή θεών και ηρώων της Ελληνικής μυθολογίας, σκοπεύω να μεταδώσω την προσωπικότητα των πρωταγωνιστών μέσα από τις χειρονομίες τους, ξεγυμνώνοντάς τους από τα φυσικά χαρακτηριστικά τους, μόνο αυτοί, τα πρόσωπά τους, η έκφρασή τους, το είναι τους… Δεν είναι μόνο εικονιστικό αποτέλεσμα αλλά η διερεύνηση διαφορετικών ανθρώπινων στάσεων προς τη ζωή.
Όπως κάνει ο Όμηρος όταν δημιουργεί την προσωπικότητα της Πηνελόπης εντός του επικού είδους, συμπεριλαμβάνω γυναικεία πορτραίτα για να αντιπαραθέσω την ανδρική ηρωική φιγούρα με τη φιγούρα της γυναίκας ηρωίδας. Αυτή η γυναικεία μορφή που δημιουργήθηκε στα πλαίσια της πατριαρχικής δομής της προκλασικής κοινωνίας του Αιγαίου, εξελίσσεται σταδιακά προς την ανεξαρτησία, την ευφυΐα, την αναζήτηση του εγώ και της μοίρας, υφαίνοντας αιώνια στο χρόνο…
Η γλύπτρια Carla Blasco Aguirre γεννήθηκε στη Βαρκελώνη το 1975. Φοίτησε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης και αποφοίτησε το 1999 με ειδικότητα στη γλυπτική. Το 2003 φοίτησε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Σεβίλλης και απέκτησε τον μεταπτυχιακό της τίτλο στη συντήρηση και αποκατάσταση. Επιπλέον, το 2005 απέκτησε και την ειδικότητα στη συντήρηση και αναστύλωση έργων τέχνης. Κατά τη διάρκεια της παραμονής της στη Σεβίλλη συνεργάστηκε με τον Jesus Iglesias Montero στο εργαστήρι γλυπτικής του και υπήρξε βοηθός του κεραμιστή Manuel Molero. Έχει πραγματοποιήσει δυο προσωπικές εκθέσεις στη Σεβίλλη και έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις τόσο στη Βαρκελώνη όσο και στη Σεβίλλη. Συμμετείχε στο Συμπόσιο Γλυπτικής στην Αλμερία της Ισπανίας και στο Καστελραμόντο της Ιταλίας. Μετά από 13 χρόνια αφοσίωσης στη συντήρηση αρχαιοτήτων, επέστρεψε στον κόσμο της τέχνης με το δικό της εργαστήρι γλυπτικής-κεραμικής «Archeo» στην Καστοριά σε συνεργασία με τον Δημήτριο Τσίπο.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ
Αγάπησα την κεραμική για τη μαγεία της συνεύρεσης των τεσσάρων στοιχείων της φύσης, γη, νερό, φωτιά και αέρας. Προϋπόθεση για την ολοκλήρωση ενός κεραμικού είναι η αρμονική συνεργασία αυτών των στοιχείων. Επέλεξα να ασχοληθώ κυρίως με χρηστικά αντικείμενα γιατί με χαροποιεί η ιδέα της χρήσης τους από τους ανθρώπους, σε ώρες ψυχαγωγίας και χαλάρωσης.
Τα κεραμικά μου δημιουργούνται και ζωγραφίζονται με το χέρι, χωρίς την χρήση ηλεκτρικού τροχού και χρειάζομαι από τρεις έως οκτώ ώρες για την ολοκλήρωση μιας κούπας. Τα θέματα που επιλέγω αφορούν στην φύση και σε εικόνες από τα ταξίδια μου σε Άπω Ανατολή, Ευρώπη και Βραζιλία. Ταξίδια που γέμισαν με φως και χρώμα την ζωή και την καλλιτεχνική μου έκφραση.
Η φράση του Leonardo Da Vinci «Από τις εφευρέσεις της φύσης δεν λείπει τίποτα και τίποτα δεν περισσεύει, η ανθρώπινη ευφυΐα δεν θα επινοήσει ποτέ καμία εφεύρεση πιο όμορφη, πιο απλή ή πιο άμεση από εκείνες της φύσης», με εκφράζει ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνη.
Η κεραμίστρια Παναγιώτα Χατζοπούλου γεννήθηκε στον Εύοσμο, συνοικία της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Μαθήτευσε ζωγραφική για τέσσερα χρόνια στην ιδιωτική σχολή του ζωγράφου Κωνσταντίνου Παλιάν και κεραμική για αλλά τέσσερα χρόνια στις ιδιωτικές σχόλες της Σοφίας Παλαμπουγιούκη και Κατερίνας Παπανικολάου.