Γιώργος Τίγκας: Χειρόφρενο στα σχέδιά τους…

Την Παρασκευή 26 Ιουνίου η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς έστειλε e-mail στα δημοτικά σχολεία, με το οποίο ενημερώνει για την πρόθεσή της να υλοποιήσει

τον νόμο της κυβέρνησης της ΝΔ με τον παραπλανητικό τίτλο «Αναβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου», ο οποίος αναφερόταν ανάμεσα σε άλλα και για τον κατώτερο αριθμό μαθητών ανά τμήμα. Με βάση τον νόμο αυτό δεν μπορεί κανένα τμήμα να έχει πάνω από 25 μαθητές αλλά ούτε και κάτω από 15. Και μάλιστα ζητούν από τους διευθυντές των σχολείων να υποδείξουν ποια παιδιά θα είναι αυτά που θα πρέπει να μετακινηθούν έξω από τον τόπο κατοικίας τους και να μαθητεύσουν σε διπλανό σχολείο.

Για να δούμε τι σημαίνει αυτό πρακτικά. Για παράδειγμα, το Δημοτικό σχολείο της Μεσοποταμίας αυτή τη στιγμή λειτουργεί ως 11/θεσιο. Με μια πιθανή εφαρμογή του νόμου κινδυνεύουν η φετινή Α΄, Β΄, Ε’ αλλά και το νηπιαγωγείο που τώρα θα έρθει στην Α΄ τάξη, καθώς οι αριθμοί των μαθητών δε φτάνουν τον ελάχιστο αριθμό 30 ώστε να σπάσουν σε δύο τμήματα. Με βάση λοιπόν τις κατευθύνσεις, θα πρέπει του χρόνου το σχολείο αυτό να λειτουργήσει με τέσσερις τάξεις λιγότερες, δηλαδή να γίνει 7-θέσιο. Το ίδιο ισχύει και σε άλλα δημοτικά στον Νομό μας.

Ακόμα πιο δύσκολη είναι η κατάσταση και για πάρα πολλά Νηπιαγωγεία του Νομού μας (1ο, 2ο, 3ο Άργους Ορεστικού, 4ο, 5ο, 9ο, 10ο, 11ο Καστοριάς, 3ο Μανιάκων, 2ο Μεσοποταμίας).

Με τι περίσσιο θράσος λοιπόν η κυβέρνηση τολμάει να μιλάει για αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, όταν με το άρθρο 49 στοιβάζει έως και 26 νήπια και προνήπια, αλλά και μαθητές του δημοτικού σε κάθε τμήμα, ενώ στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο ο αριθμός θα καθορίζεται με Υπουργική Απόφαση, κάτι που ίσως αποδειχθεί ακόμα χειρότερο;

Το άρθρο 49 λοιπόν, αποτελεί κραυγαλέο παράδειγμα που δείχνει ότι η Παιδεία αντιμετωπίζεται με τη λογική «κόστος – όφελος». Η κυβέρνηση όχι μόνο δεν «αναβαθμίζει το σχολείο», αλλά απροκάλυπτα αναδεικνύει το σκληρό της πρόσωπο. Αναδεικνύει πόσο βαθιά αντιπαιδαγωγική, πόσο βαθιά ταξική για τα μορφωτικά δικαιώματα, αλλά και επικίνδυνη για την υγεία του λαού, είναι η εκπαιδευτική της πολιτική.

Πόσο μεγάλος αναχρονισμός και όχι αναβάθμιση είναι ως προς τους όρους που διεξάγεται η εκπαιδευτική διαδικασία η αύξηση των μαθητών στο τμήμα; Πόσο μεγάλο είναι το υγειονομικό ενδιαφέρον τους για την υγεία μας εν μέσω κορονοϊού; 

Τι σημαίνουν όλα αυτά για εσένα δασκάλα/δάσκαλε;

Σημαίνουν δεκάδες χαμένες θέσεις εργασίας στο Νομό σε δασκάλους, νηπιαγωγούς, αλλά και σε όλες τις ειδικότητες που θα κληθούν να μπουν σε πολύ λιγότερα τμήματα. Σημαίνει εντατικοποίηση της εργασίας που έρχεται μέσα από την απότομη αύξηση της αναλογίας δασκάλων – μαθητών.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για εσένα μαθήτρια/μαθητή;

Η δασκάλα σου δε θα σου δώσει την προσοχή που χρειάζεσαι, τη σημασία που σου αξίζει.  Δε θα γράψεις 10 εκθέσεις στη χρονιά, αλλά 5. Όταν θα δυσκολευτείς, δε θα υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για να ασχοληθεί με τις απορίες σου, κάποιος. Θα νιώθεις ότι δε σε ακούνε, δε σου δίνουν σημασία.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για εσένα γονιέ;

Θα αναγκάζεσαι να εγγράφεις τα παιδιά σου σε σχολεία πολύ πιο μακριά από τον τόπο κατοικίας σου. Το παιδί σου στο νηπιαγωγείο δεν θα έχει το χώρο που του χρειάζεται. Στην πρώτη τάξη που πρέπει να μάθει την αλφαβήτα δεν θα είναι 13 παιδιά στην τάξη άλλα 25. Θα πέσει στις δικές σου πλάτες του βάρος να απαντήσει στις απορίες του παιδιού σου. Αν μείνει πίσω στα μαθήματα θα αρχίσεις να σκέφτεσαι τα φροντιστήρια από τώρα.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για εσένα διευθύντρια/διευθυντή;

Αν πάρεις το ρολό να υποδείξεις ποια παιδιά θα είναι αυτά που πρέπει να φύγουν από το χωριό τους, από τη γειτονιά τους για να πάνε στο σχολείο, θα έχεις κάνει ένα ακόμα βήμα μακριά από τον παιδαγωγικό χαρακτήρα που πρέπει να έχεις. Θα γίνεις υλοποιητής της αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής.  Δε σου ταιριάζει. Δε σπούδασες για αυτό. Δεν υπηρέτησες τόσα χρόνια την εκπαίδευση με τέτοιο προσανατολισμό.

Καλούμε λοιπόν:

  • Το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Καστοριάς, να πάρει απόφαση να μη δεχθεί την υλοποίηση τέτοιων μέτρων στα σχολεία μας και να την μπλοκάρει με όποιον τρόπο μπορεί. Τέτοιες αποφάσεις πρέπει να πάρουν και όλοι οι Σύλλογοι Διδασκόντων όλων των επιμέρους σχολείων του Νομού.

  • Την Ένωση Γονέων Καστοριάς να πάρει αντίστοιχη απόφαση. Εκτός από την Ένωση και όλοι οι σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων σε όλα τα σχολεία να πάρουν αντίστοιχη απόφαση.

  • Τους μαθητές όλων των βαθμίδων, λυκείων, γυμνασίων και δημοτικών να συζητήσουν στα όργανα τους, τα 15μελή συμβούλια, τα 5μελή των τάξεων και να πάρουν αντίστοιχες αποφάσεις. Κανένας δεν είναι ούτε μικρός, ούτε αδιάφορος.

  • Καλούμε τα σωματεία, τους συλλόγους και τους φορείς του εργατικού κινήματος σε όλο τον Νομό, να πάρουν αντίστοιχες αποφάσεις. Τα ζητήματα της εκπαίδευσης μας αφορούν όλους.

Απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης θα πρέπει εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές να απαιτήσουν την απόσυρση του νομοσχεδίου. Να διεκδικήσουν αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία, 15 μαθητές στην τάξη για το νηπιαγωγείο και Α’ και Β’ Δημοτικού και 20 για τις υπόλοιπες, κατάλληλες υποδομές και τεχνολογικό εξοπλισμό σε κάθε σχολείο. Μονιμοποίηση όλων των εκπαιδευτικών που εργάστηκαν τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση.

Γιώργος Τίγκας

Δάσκαλος στο Δημοτικό Σχολείο Μεσοποταμίας

Συσπειρώνεται στην Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών,

το ψηφοδέλτιο που στηρίζει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών