Γιατί τα βενζινάδικα θα εξαφανιστούν από τους δρόμους – Τι θα δούμε στη θέση τους

Τεράστιες είναι αλλαγές που θα συντελούνται με το πέρασμα των χρόνων στα πρατήρια υγρών καυσίμων, τα οποία δεν θα θυμίζουν σε τίποτα αυτά που επισκεπτόμαστε σήμερα για τον ανεφοδιασμό των αυτοκινήτων μας.

Μολονότι στην αρχή αντιμετωπίστηκε με επιφυλακτικότητα και σκεπτικισμό, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί το νέο κυρίαρχο καθεστώς της αυτοκίνησης, με τους οδηγούς να δείχνουν ολοένα και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα σχετικής τεχνολογίας μοντέλα.

Τεράστιες είναι αλλαγές που θα συντελούνται με το πέρασμα των χρόνων στα πρατήρια υγρών καυσίμων, τα οποία δεν θα θυμίζουν σε τίποτα αυτά που επισκεπτόμαστε σήμερα για τον ανεφοδιασμό των αυτοκινήτων μας.

Μολονότι στην αρχή αντιμετωπίστηκε με επιφυλακτικότητα και σκεπτικισμό, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί το νέο κυρίαρχο καθεστώς της αυτοκίνησης, με τους οδηγούς να δείχνουν ολοένα και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα σχετικής τεχνολογίας μοντέλα.

Ενδεικτικά είναι και τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) για το έτος 2022 που δείχνουν ότι οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 28% -από τις 877.985 μονάδες το 2021, στις 1.123.778.

Προϊόντος του χρόνου, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκίνητων θα αυξάνεται, πολλώ δε μάλλον όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εγκρίνει το πιστοποιητικό θανάτου των καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, με στόχο την επίτευξη των στόχων της για κλιματική ουδετερότητα.

Με την απόφαση της ΕΕ έχουν αρχίσει να ευθυγραμμίζονται και πολλές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη, ανακοινώνοντας τη σταδιακή κατάργηση κάθε μοντέλου με κινητήρα εσωτερικής καύσης από την γκάμα τους, η οποία εν τέλει θα απαρτίζεται αποκλειστικά από ηλεκτρικά μοντέλα.

Η επέλαση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως είναι εύκολα κατανοητό, θα φέρει τεκτονικές αλλαγές στα πρατήρια καυσίμων και όπως αναφέρουν δημοσιεύματα του εξωτερικού, ήδη έχει τεθεί ζήτημα μακροημέρευσης τους.

Σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι με τα πρατήρια υγρών καυσίμων μίλησε ο επικεφαλής της γερμανικής εταιρείας καυσίμων Aral, Achim Bothe, σε συνέντευξή του στη Handelsblatt. Όπως εξήγησε από το 2019 η κατανάλωση κασίμων στη Γερμανία έχει μειωθεί κατά περίπου 8% και «με το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης, η μείωση θα είναι ακόμα μεγαλύτερη τα επόμενα χρόνια».

Με δεδομένο ότι η συνεχώς αυξανόμενη παρουσία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους της Γερμανίας, μειώνει τις επισκέψεις στα πρατήρια υγρών καυσίμων, άρα και τα κέρδη των εταιρειών, η Aral ήδη ενορχηστρώνει σχέδια για τον μετασχηματισμό των πρατηρίων της.

Η Aral θα επενδύσει 100 εκατ. ευρώ σε φορτιστές που θα εγκατασταθούν στα πρατήριά της. Αυτή τη στιγμή διαθέτει 1.600 φορτιστές σε 240 πρατήρια, και στόχος της μέχρι το τέλος του έτους είναι ο αριθμός σχεδόν να διπλασιαστεί φτάνοντας τους 3.000, και μέχρι το τέλος του 2025 τους 5.000. Η εταιρεία βασίζεται κυρίως σε υπερ-ταχυφορτιστές, σε μια προσπάθεια να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Παράλληλα, θα ενισχύσει τη συνεργασία της με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ “Rewe”, προσθέτοντας επιπλέον 50 μίνι καταστήματα Rew-To-Go στο δίκτυο πρατηρίων της, τα οποία θα προστεθούν στα 850 υπάρχοντα.

Όπως ανέφεραν, μιλώντας στη Handelsblatt, πρατηριούχοι, τα μίνι σούπερ μάρκετ στα πρατήρια μπορούν να αντισταθμίσουν τα μειωμένα έσοδα από τις επισκέψεις στην αντλία, δεδομένου ότι είναι ιδιαίτερα προσοδοφόρα, κυρίως επειδή μπορούν να τιμολογήσουν ακριβότερα τα προϊόντα τους απ’ ό,τι τα κανονικά σούπερ μάρκετ.

Ένα άλλο μεγάλο πλεονέκτημά τους ότι συνεχίζουν να λειτουργούν και μετά το κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων. «Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στη Βαυαρία, όπου τα καταστήματα κλείνουν στις 6 μ.μ. Τότε το μόνο που μένει για ψώνια είναι το βενζινάδικο», αναφέρει ο πρατηριούχος.

Οι επόμενες κινήσεις της Shell

Ένα από τους ανταγωνιστές της Aral στη Γερμανία, η Shell υιοθετεί μια ακόμα πιο επιθετική πολιτική, έχοντας ως στόχο να μεταμορφώσει τα πρατήρια καυσίμων της σε παρόχους ολοκληρωμένων υπηρεσιών. Εκτός από τη φόρτιση, τον ανεφοδιασμό με καύσιμο και το πλύσιμο των οχημάτων, θα δημιουργηθούν ATM, αλλά σημεία παραλαβής online αγορών.

Παράλληλα, εντός των πόλεων τα πρατήρια υγρών καυσίμων θα μετατραπούν στα λεγόμενα “mobility hubs”, δηλαδή κέντρα κινητικότητας τα οποία θα εξυπηρετούν αποκλειστικά τους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στους αυτοκινητοδρόμους, βέβαια, θα υπάρχουν και σημεία ανεφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υδρογόνο, για την εξυπηρέτηση των βαρέων οχημάτων. Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή η Shell έχει εγκαταστήσει 205 φορτιστές σε συνολικά 2.000 πρατηριά της.

Υπάρχουν δε και κάποιες εταιρείες καυσίμων που δεν θεωρούν ότι τα πρατήρια έχουν μέλλον, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη γαλλική Total Energies η οποία προχώρησε στην πώληση 1.200 πρατηρίων στη Γερμανία. Καθοριστικό ρόλο στην εν λόγω απόφαση έπαιξαν κάποια στοιχεία που δείχνουν ότι στα δημόσια σημεία φόρτισης πραγματοποιείται το μόλις 20% της φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και το γεγονός ότι οι εταιρείες παροχής ενέργειας είναι ένα βήμα μπροστά στον τομέα της παροχής υπηρεσιών φόρτισης.

carandmotor.gr