Τα οποία στοιχεία δείχνουν διψήφια ανάπτυξη των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ στις νησιωτικές αγορές της τάξης του 10%–17% σε σχέση με πέρυσι, που επίσης υπήρχε
αυξητική τάση. Η συμβολή των νησιών στο συνολικό τζίρο του λιανεμπορίου τροφίμων το καλοκαίρι φτάνει πλέον το 11.2% του συνολικού, σημειώνοντας άνοδο σε σχέση με προηγούμενα χρόνια.
Οι ουρές στα καταστήματα τροφίμων είναι καθημερινό φαινόμενο, ακόμα και σε δημοφιλείς προορισμούς (π.χ. Κουφονήσια, Τήνος, Νάξος, Πάρος, Μύκονος) και μάλιστα ως τις βραδινές ώρες, με τουρίστες να αγοράζουν έτοιμα προϊόντα, λαχανικά, ποτά, ζυμαρικά και κατεψυγμένα γεύματα.
Και την ίδια ώρα πολλά εστιατόρια και ταβέρνες εμφανίζουν αισθητά μειωμένη πελατεία. Πολλά μπαρ και ταβέρνες δυσκολεύονται να γεμίσουν, ακόμα και όταν η τουριστική κίνηση παραμένει γενικά υψηλή.
Επίσης πολλοί τουρίστες περιορίζονται να αγοράζουν «στο χέρι» (π.χ. σουβλάκι ή πίτσα) ή να καταφεύγουν στο ντιλίβερι.
Για τους αναλυτές των δεδομένων που διαμορφώνονται στην τουριστική αγορά, είναι ενδεχομένως ανεπίστρεπτη αυτή η στροφή τουριστών προς το σπίτι/διαμέρισμα για τη διατροφή τους (μαγείρεμα, takeaway από σούπερ μάρκετ αντί για εστιατόρια).
Οι βασικές αιτίες για την τάση αυτή είναι:
• Αυξημένο κόστος διαμονής και μεταφοράς: Οι τιμές εισιτηρίων, καταλυμάτων και οργανωμένων πακέτων έχουν αυξηθεί σε διψήφια ποσοστά μέσα σε ένα χρόνο.
• Αύξηση τιμών στο φαγητό εκτός σπιτιού.
• Επιθυμία για εξοικονόμηση στις διακοπές, ειδικά καθώς η συνολική οικονομική επιβάρυνση έχει αυξηθεί σημαντικά για τον τυπικό τουρίστα.