Συνεχίζεται ύστερα από ολιγόμηνη διακοπή το «τσουνάμι» λουκέτων σε καταστήματα των ΕΛΤΑ, με τη διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων να έχει ανακοινώσει ήδη μέσω ανάρτησης των σχετικών αποφάσεων στη «Διαύγεια» το κλείσιμο άλλων 41 ταχυδρομείων από την προσεχή Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως πρώτο ειχε γράψει το «Εθνος», στα μέσα του καλοκαιριού η διοίκηση της εταιρίας είχε αναστείλει τη συναλλακτική δραστηριότητα σε 100 ταχυδρομικά καταστήματα, τα οποία έβαλαν λουκέτο σε τρεις «δόσεις». Αρχικώς έκλεισαν 25 καταστήματα, ακολούθησαν άλλα 40 και στη συνέχεια ακόμα 35. Με τις νέες αποφάσεις ρολά κατεβάζουν απο την Δευτέρα άλλα 41 καταστήματα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, αλλά και σε τουριστικές περιοχές όπως η Ρόδος, η Κως και η Σαντορίνη, όσο και σε πολλά δυσπρόσιτα σημεία της Ελλάδας. Σε αρκετές μάλιστα από τις γεωγραφικές ενότητες, αυτά δεν είναι τα πρώτα και τα μοναδικά ταχυδρομεία που κλείνουν καθώς το προηγούμενο διάστημα είχαν κλείσει και άλλα καταστήματα.
Συνολικά έως την Δευτέρα θα έχουν κλείσει 141 καταστήματα από τα 620 που λειτουργούσαν πριν την έναρξη εφαρμογής του σχεδίου αναδιοργάνωσης από τη νέα διοίκηση των ΕΛΤΑ.
- Αντίρριο Αιτωλοακαρνανίας
- Βασιλική Λευκάδας
- Μαργαρίτι Θεσπρωτίας
- Νέα Σεπόλια
- Κόκκινος Μύλος από 23.10.2023.
- Κέφαλος Κω
- Νέος Μαρμαράς Χαλκιδικής
- Βασιλικά Θεσσαλονίκης
- Νέο Φάληρο
- Ασπροβάλτα
- Πεντάλοφος Κοζάνης
- Καρδάμυλα
- Ποταμός Κυθήρων
- Καλογρέζα
- Αγία Βαρβάρα Αιγάλεω
- Επισκοπή Ηρακλείου
- Καντανος Χανίων
- Τυμπάκι Ηρακλείου
- Παραβόλα Αιτωλοακαρνανίας
- Ευηνοχωρι Αιτωλοακαρνανίας
- Αυλωνάρι Εύβοιας
- Μουρνιές Χανίων
- Αγιος Μύρωνας Ηρακλείου
- Λουτρά Αιδηψού
- Ερμιόνη Αργολίδας
- Καλυθιες Ρόδου
- Μεθώνη Πυλίας
- Νεστόριο Καστοριάς
- Μαρμάρι Εύβοιας
- Πλαταμώνας Πιερίας
- Κοντοβάζαινα Αρκαδίας
- Εμπορειό Κυκλάδων (Θήρα)
- Αρχάγγελος Ρόδου
- Κατάκολο Ηλείας
- Νίκαια Λάρισας
- Άνω Χώρα Ναυπάκτου
- Γραβιά Φωκίδας
- Λίνδος Ρόδου
- Δερβένι Κορινθίας
- Τολό Αργολίδας
- Παππάδος Λέσβου
Σφοδρές οι αντιδράσεις για το νέο «κύμα» λουκέτων
Με τις νέες αποφάσεις οι κάτοικοι πολλών περιοχών θα χρειάζεται να διανύουν απόσταση 40 ή και 50 χιλιομέτρων προκειμένου να προσεγγίσουν το πλησιέστερο ταχυδρομείο. Για το λόγο αυτό οι αντιδράσεις τόσο των τοπικών κοινωνιών όσο και των τοπικών βουλευτών είναι ήδη έντονες. Χαρακτηριστικό της κατάσταης είναι ότι σε διάστημα 48 ωρών από την ανακοίνωση των τελευταίων αποφάσεων, κατατέθηκαν στη Βουλή 11 ερωτήσεις, αναφορές και αιτήματα κατάθεσης εγγράφων από βουλευτές σχεδόν όλων των κομμάτων.
Κι αυτό δεν περιλαμβάνει μόνο τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και κυβερνητικούς βουλευτές, οι οποίοι δεδομένου ότι γίνονται αποδέκτες σφοδρών αντιδράσεων από τους πληττόμενους πολίτες, ασκούν σκληρή κριτική για τις οριζόντιες αποφάσεις για λουκέτο και ζητούν απαντήσεις από την ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αλλά και ακύρωση των σχετικών αποφάσεων. Οι ερωτώντες υπογραμμίζουν ότι η επιλογή να κλείσουν και άλλα καταστήματα θα οδηγήσει στην περαιτέρω απομόνωση των χωριών και της επαρχίας ειδικά σε νησιωτικές και ακριτικές περιοχές δεδομένου του προβληματικού επαρχιακού δικτύου, των καιρικών επιβαρύνσεων κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες και τον μεγάλο μέσο όρο ηλικίας των κατοίκων σε αυτές τις περιοχές.
Ερώτηση για το θέμα υπέβαλαν και 30 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ/Κίνημα Αλλαγής, οι οποίοι αναφέρουν πως «τα περισσότερα καταστήματα που οδεύουν προς κλείσιμο βρίσκονται σε χωριά, νησιωτικές, δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες περιοχές όπου ζουν άνθρωποι οι οποίοι είναι ψηφιακά αναλφάβητοι και μεγάλης ηλικίας, οι οποίοι δεν θα πρέπει να στερηθούν οποιαδήποτε παροχή υπηρεσίας».
Ρωτούν μάλιστα την ηγεσία του υπουργείου εάν υπήρξε μελέτη εκ μέρους των ΕΛ.ΤΑ. που αποδείκνυε και υποδείκνυε την αναγκαιότητα διακοπής λειτουργίας των συγκεκριμένων τοπικών υποκαταστημάτων που έκλεισαν και που επίκειται να κλείσουν και η οποία είχε συνυπολογίσει τις επιπτώσεις (οικονομικές και κοινωνικές) της αναστολής της συναλλακτικής δραστηριότητας στα υποκαταστήματα ΕΛ.ΤΑ. Ζητούν την κατάθεση της σχετικής μελέτης, ενώ σε περίπτωση που δεν υπηρξε, απαιτούν ενημέρωση για τα κριτήρια και τις προυποθέσεις, με τις οποίες προχώρησε η διαδικασία διακοπής λειτουργίας των υποκαταστημάτων.
Ειδικά για τη Ρόδο στα κείμενα των ερωτήσεων επισημαίνεται ότι μόνο από το πρακτορείο Αρχάγγελου δίνονται αυτή τη στιγμή σε μηνιαία βάση 150 συντάξεις, πολλές εκ των οποίων όπως και ανάλογα δέματα μεταφέρονται από τον αρμόδιο υπάλληλο με το προσωπικό του όχημα, όπως συμβαίνει και με τα άλλα πρακτορεία. Επιπλέον τα συγκεκριμένα πρακτορεία εξυπηρετούν και εκατοντάδες ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
Με το κλείσιμο του πρακτορείου της Λίνδου το επόμενο κοντινότερο πρακτορείο των ΕΛΤΑ για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες της περιοχής, είναι το πρακτορείο Αφάντου, σε απόσταση 40 χιλιομέτρων. Από το συγκεκριμένο πρακτορείο της Λίνδου εξυπηρετείται κατά βάση και η νότια Ρόδος. Το τελευταίο χωριό της Ρόδου, η Κατταβιά, απέχει από την Λίνδο 40 χλμ. Κατά συνέπεια με το κλείσιμο του πρακτορείου της Λίνδου για να μεταβούν οι κάτοικοι της περιοχής σε αυτό της Αφάντου που είναι το αμέσως κοντινότερο, θα διανύουν συνολική απόσταση 80 χλμ, σημειώνει ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Νικητιάδης.
Πολλά τα προβλήματα – Εντονη δυσαρέσκεια από τους κυβερνητικούς βουλευτές
Σφοδρές είναι οι αντιδράσεις και για το κατάστημα στο Μαρμάρι της Εύβοιας, το οποίο εξυπηρετεί χιλιάδες πολίτες, κάτοικους και τουρίστες τόσο της περιοχής όσο και πολλών χωριών του πρώην Δήμου Μαρμαρίου, που βρίσκονται αρκετά χιλιόμετρα μακριά από την Κάρυστο, το κατάστημα της οποίας θα εξυπηρετεί πλέον το κοινό με τις συναλλαγές του, όπως αναφέρεται στις ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί.
Παράλληλα το κατάστημα Αυλωναρίου εξυπηρετεί 18 χωριά, οι κατοικοι των οποίων θα δυσκολεύονται να προσεγγίσουν το κατάστημα της Κύμης, λόγω της μορφολογίας του εδάφους και των χιλιομετρικών αποστάσεων.
Οσο για το τρίτο προς παύση κατάστημα στην Εύβοια, αυτό των Λουτρών Αιδηψού, καλύπτει, σύμφωνα με τους κατοίκους, τις ανάγκες του μισού δήμου Ιστιαίας – Αιδηψού, από τα Ήλια μέχρι τον Άγιο Γιώργιο Λιχάδος, και βόρεια μέχρι τον Αγιόκαμπο. Χαρακτηριστικά, η απόσταση Άη Γιώργη – Ιστιαίας είναι 50 χλμ. Αν συνυπολογιστεί και η επιστροφή, ο πολίτης θα πρέπει να διανύσει 100 χλμ για να εξυπηρετηθεί από το κατάστημα Ιστιαίας.
Το πλήθος των αντιδράσεων αλλά και το γεγονός ότι δεν είχαν καμία ενημέρωση για τις προθέσεις της διοίκησης των ΕΛΤΑ έχει «ανεβάσει στα κάγκελα» και τους βουλευτές της ΝΔ: «Είναι προφανές ότι τόσο σοβαρές αποφάσεις που επηρεάζουν τη ζωή και την καθημερινότητα των κατοίκων περιοχών με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως το Εμπορείο, δεν μπορούν να λαμβάνονται και να εκτελούνται εν είδει τελεσιγράφου», αναφέρει σε ερώτησή του ο κυβερνητικός βουλευτής Κυκλάδων, Φίλιππος Φόρτωμας.
«Τα γεγονότα αυτά πέραν του ότι δεν εξυπηρετούν την αποτελεσματική λειτουργία των ΕΛΤΑ, ως οριζόντιες περικοπές δεν ανταποκρίνονται και στα δεδομένα της αγοράς για ταχύτερες και αξιόπιστες υπηρεσίες. Αποτελούν σαφώς πλήγμα στην τουριστική εικόνα του πρώτου τουριστικού προορισμού της χώρας και συνάμα αποδυνάμωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών της Ρόδου», τονίζει ο βουλευτής Δωδεκανήσου Β. Υψηλάντης ρωτώντας τον υπουργό Δημήτρη Παπαστεργίου εάν προτίθεται να παρέμβει έτσι ώστε να διατηρηθούν σε λειτουργία τα καταστήματα στις περιοχές Αρχαγγέλου, Λίνδου, Καλυθιών – Φαληράκι στη Ρόδο.
«Η λύση δεν είναι να αναγκάζονται να διανύουν χιλιόμετρα για να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι αυτών των χωριών στο πλησιέστερο κατάστημα των ΕΛΤΑ», τονίζει από την πλευρά του ο βουλευτής Δωδεκανήσου της ΝΔ, Μάνος Κόνσολας. Και προσθέτει: «Δεν πρόκειται για μια αστική περιοχή που υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις και η μετακίνηση είναι πιο εύκολη. Στην περιφέρεια και κυρίως στις νησιωτικές και δυσπρόσιτες περιοχές, οι μετακινήσεις δεν είναι εύκολες. Καθίσταται σαφές όσο και ξεκάθαρο ότι δεν πρέπει να ισχύουν οριζόντια κριτήρια για την αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ στις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές».
Αναρμόδιο δηλώνει το αρμόδιο υπουργείο
Τα ερωτήματά τους βεβαίως κινδυνεύουν να μείνουν πρακτικά αναπάντητα, διότι το εποπτεύον υπουργείο «νίπτει τας χείρας του» πετώντας το μπαλάκι της ευθύνης στη διοίκηση του Υπερταμείου, στο οποίο έχουν μεταφερθεί τα ΕΛΤΑ, αλλά και στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Σε πανομοιότυπες μεταξύ τους γραπτές απαντήσεις που έχει αποστείλει σε προγενέστερες ερωτήσεις βουλευτών για το θέμα ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης επισημαίνει την αναρμοδιότητα του υπουργείου αφήνοντας ουσιαστικά εκτός κοινοβουλευτικού ελέγχου σε επίπεδο υπουργείου έναν Οργανισμό του Δημοσίου.
Στις απαντήσεις αυτές επισημαίνεται ότι η εταιρεία «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.» από τον Δεκέμβριο του 2020 κατέχει το 100% των μετοχών. «Κατά συνέπεια, τα θέματα που αφορούν στην επιχειρησιακή και διοικητική λειτουργία της ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε. δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης», σημειώνει. Προσθέτει ότι τα ΕΛΤΑ ως φορέας καθολικής υπηρεσίας, υποχρεούνται να διασφαλίζουν στους χρήστες ταχυδρομικών υπηρεσιών σε όλη την ελληνική επικράτεια, μόνιμα και σε τιμές προσιτές, καθολική ταχυδρομική υπηρεσία: «Αρμόδια για την επίβλεψη της τήρησης των όρων της καθολικής υπηρεσίας, όπως περιγράφονται στην ανωτέρω σύμβαση, για την επιβολή των σχετικών κυρώσεων σε περίπτωση παραβίασής τους, αλλά και για τον προσδιορισμό του σχετικού ετήσιου καθαρού κόστους καθολικής υπηρεσίας, είναι αποκλειστικά, ως Ανεξάρτητη Αρχή, η Ε.Ε.Τ.Τ. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι αρμόδιο για την καταβολή του εκάστοτε ετήσιου καθαρού κόστους καθολικής υπηρεσίας, όπως αυτό καθορίζεται από την Ε.Ε.Τ.Τ».
Στελέχη ΕΛΤΑ: Ολοκληρώνεται η αναδιοργάνωση του δικτύου
Από την πλευρά τους πηγές της διοίκησης των ΕΛΤΑ κάνουν λόγο για ένα «φιλόδοξο πλάνο μετασχηματισμού», το οποίο στόχο έχει «να ξεκλειδώσει περαιτέρω την αξία των ΕΛΤΑ και τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα και να τα μεγεθύνει προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας και των πελατών τους που βρίσκονται διαχρονικά, εδώ και σχεδόν 200 χρόνια, στο επίκεντρο της φιλοσοφίας και των δραστηριοτήτων τους, διασφαλίζοντας, παράλληλα, την ετοιμότητα του οργανισμού για το μέλλον».
Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως σύμφωνα με τα πρότυπα διεθνών ταχυδρομικών φορέων, «τα ΕΛΤΑ προχώρησαν στην αναδιοργάνωση του δικτύου τους και τη μείωση του λειτουργικού του κόστους, με την ενοποίηση υποστελεχωμένων και μη κερδοφόρων καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα, που θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου, καθώς και στην ενίσχυση κεντρικών καταστημάτων με διευρυμένο ωράριο και προσωπικό».
Τονίζουν επίσης πως στα ΕΛΤΑ της νέας εποχής, καταλυτικό ρόλο διαδραματίζουν η ανασύσταση του μοντέλου διαβιβάσεων, διαλογής και διανομής, καθώς και οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες και εργαλεία, με την επέκταση των υπηρεσιών «ELTA Postbox» και «ELTA PostMate», ή αλλιώς Ψηφιακός Ταχυδρόμος, που μειώνουν τον χρόνο αναμονής των πελατών στα καταστήματα και διευκολύνουν την απομακρυσμένη εξυπηρέτηση.
Βασικές προτεραιότητες για το μέλλον των ΕΛΤΑ είναι η ενσωμάτωση των ταχυμεταφορών και της τεχνογνωσίας της ΕΛΤΑ Courier καθώς και η ανανέωση του στόλου των ΕΛΤΑ με οχήματα προηγμένης και πιο πράσινης τεχνολογίας, διαδικασίες που προχωρούν με αμείωτο ρυθμό.
www.ethnos.gr