Γεωργία Ζεμπιλιάδου: Η τοπική κοινωνία και η θεσμική στάση της Αντιπολίτευσης απέτρεψαν την καταστροφή των Καμβουνίων .

Καταδικαστέες οι μεθοδεύσεις του Περιφερειάρχη και του Προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου.

 

Με αφορμή την τελευταία, επεισοδιακή και θεσμικά απαράδεκτη –με αποκλειστική ευθύνη του Περιφερειάρχη–  συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, κατά την οποία το Συμβούλιο, τελικά γνωμοδότησε ομόφωνα αρνητικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο αντλησιοταμιεύσεων στις θέσεις «Φλάμπουρο» και «Τρανή Ράχη» των Δήμων Γρεβενών, Δεσκάτης και Σερβίων, επισημαίνουμε τα εξής:

 

  1. Η δύναμη της τοπικής κοινωνίας

Καθοριστικός υπήρξε ο ρόλος της τοπικής κοινωνίας.Εννέα (9) συλλογικότητες, μαζί με πολίτες της Δεσκάτης και της Ελάτης, με τεκμηρίωση, επιμονή και δυναμική παρουσία, ανέδειξαν την αντίθεσή τους σε ένα έργο που απειλούσε ευθέως το φυσικό περιβάλλον, την παραγωγική δραστηριότητα και το δικαίωμά τους να ζουν και να δημιουργούν στον τόπο τους.

 

  1. Η στάση της Διοίκησης

Οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες, παρότι κατέγραψαν πλήθος σοβαρών και μη αναστρέψιμων επιπτώσεων στο οικοσύστημα, στο παραγωγικό περιβάλλον και στη δημόσια ασφάλεια, εισηγήθηκαν τελικά θετικά «υπό όρους», κατά παράβαση της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ. Γνώριζαν ωστόσο ότι αν το έργο κατασκευαζόταν, οι όροι αυτοί δεν θα μπορούσαν να ανατρέψουν τις καταστροφικές συνέπειες, που με βάση τα δικά τους στοιχεία, θα ήταν μη αναστρέψιμες, για το οικοσύστημα το παραγωγικό περιβάλλον και την τοπική κοινωνία.

 

  1. Η στάση των Αιρετών

Από τη μία πλευρά, η Αντιπολίτευση του Περιφερειακού Συμβουλίου, ο Δήμαρχος και το Δημοτικό Συμβούλιο Σερβίων, το Δημοτικό Συμβούλιο Γρεβενών και η Αντιπολίτευση του Δημοτικού Συμβουλίου Δεσκάτης, στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων και τεκμηρίωσαν την απόρριψη του έργου, αναδεικνύοντας:

  • τη μη εξέταση των σωρευτικών επιπτώσεων από 16 έργα ΑΠΕ και αντλησιοταμίευσης στην περιοχή,
  • την απουσία μελέτης φέρουσας ικανότητας και σεισμικότητας,
  • τη μη θεσμικά κατοχυρωμένη καταβολή ανταποδοτικών τελών,
  • την επενδυτική επισφάλεια ενός έργου ύψους 1 δισ. ευρώ,
  • σοβαρά τεχνικά ζητήματα που ανέδειξαν υπηρεσίες, αιρετοί και πολίτες.

 

Από την άλλη πλευρά, ο Περιφερειάρχης, η Περιφερειακή του Αρχή και οι Δήμαρχοι Γρεβενών και Δεσκάτης αποδείχθηκαν κατώτεροι των περιστάσεων.Ο Περιφερειάρχης, αντί να διορθώσει τη θεσμική αντίφαση της Διοίκησης, προχώρησε σε θετική εισήγηση, μέσω μιας απαράδεκτης αντιθεσμικής μεθόδευσης και παραβιάζοντας τον Κανονισμό του Περιφερειακού Συμβουλίουτορπίλισε την συνεδρίαση.

Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου, αντί να διασφαλίσει τη θεσμική τάξη, έθεσε σε ψηφοφορία την αντικαταστατική πρόταση, οδηγώντας τη συνεδρίαση σε τραγέλαφο.

 

  1. Η Παραβίαση Ευρωπαϊκής και Εθνικής Νομοθεσίας

Τόσο η Διοίκηση όσο και ο Περιφερειάρχης και οι δύο Δήμαρχοι, εισηγούμενοι αρχικά θετικά, ελέγχονται γιατί  αγνόησαν την Ευρωπαϊκή και Εθνική Νομοθεσία (Οδηγία  92/43/ΕΟΚ που ενσωματώνεται και στην Εθνική Νομοθεσία, σύμφωνα με ην οποία  «….οι αρμόδιες εθνικές αρχές πρέπει για την παροχή της άδειας , να είναι σε θέση, να εκφέρουν, με βεβαιότητα τεκμηριωμένη άποψη, ότι το έργο δεν θα παραβλάψει την ακεραιότητα του τόπου….» και παρακάτω «…Αν διατηρούν έστω και αμφιβολίες ως προς την απουσία επιβλαβών συνεπειών ενός  έργου, τότε είναι υποχρεωμένες να ακυρώσουν την εκτέλεση του έργου….»

Στην προκειμένη περίπτωση δεν υπήρχαν απλώς αμφιβολίες, αλλά τεκμηριωμένες αποδείξεις επιβλαβών συνεπειών, οι οποίες αγνοήθηκαν.

Παράλληλα, παρακάμφθηκε η πάγια νομολογία του ΣτΕ για την υποχρεωτική εξέταση των σωρευτικών επιπτώσεων.

 

  1. Το μείζον ζήτημα της χωροταξικής αναρχίας

Αναδείχθηκε το μεγάλο πρόβλημα των Χωροταξικών Σχεδίων που θεσμοθετούνται στη Χώρα μας, τα οποία αντί να ορίζουν με σαφήνεια Ζώνες Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων (Αγροτική παραγωγή, Τουρισμός Βιομηχανία κλπ) είναι γενικόλογα και ατελή.

 

Ενώ στα κείμενα τους αναφέρουν περιοχές για συγκεκριμένες δραστηριότητες, σε επόμενα κεφάλαια χωροθετούν στις ίδιες ζώνες ασύμβατες δράσεις. Με λίγα λόγια χωροθετούν παντού τα πάντα.

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Περιφερειακό Χωροταξικό Δυτικής Μακεδονίας, όπου ο Χάρτης ΑΠΕ αναιρεί το ίδιο το κείμενο, χωροθετώντας ενεργειακές επενδύσεις ακόμη και σε περιοχές Natura, λίμνες και δάση.

 

Το σχέδιο αυτό, έχει προσβληθεί στο ΣτΕ- με πρωτοβουλία της Παράταξής μας, από την αντιπολίτευση του Περιφερειακού Συμβουλίου, όλους τους Δήμους και τους δύο βουλευτές ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ Κοζάνης και εκκρεμεί η έκδοση απόφασης.

 

  1. Νομοθετικές ρυθμίσεις που επιτείνουν το πρόβλημα

Τη χωροταξική ασυδοσία ενισχύουν:

  • ο νόμος που εξαιρεί τις λιγνιτικές περιοχές από το όριο κάλυψης παραγωγικής γης από ΑΠΕ,(κλικ εδώ   για να διαβάσετε το νόμο)
  • ο νόμος που επιτρέπει αναγκαστικές απαλλοτριώσεις για έργα αποθήκευσης ενέργειας, χαρακτηρίζοντάς τα ως έργα κοινής ωφέλειας,(κλικ εδώ  για να διαβάσετε σχετικά) παρά το γεγονός ότι η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ έχει ήδη υπερκαλύψει τις ανάγκες της χώρας.

 

Με την ελπίδα να μην επαναληφθούν παρόμοια θεσμικά ατοπήματα, συγχαίρουμε τους πολίτες του κινήματος «ΣΩΣΤΕ ΤΗ ΒΟΥΝΑΣΙΑ», τους Συλλόγους και τους Αιρετούςπου από την πρώτη στιγμή στήριξαν και τεκμηρίωσαν αυτή τη δίκαιη αντίσταση.

 

Η επιτυχία αυτή, οφείλει να αποτελέσει την απαρχή ενός ευρύτερου κοινωνικού αγώνα, σε μια Περιφέρεια σε Μετάβαση, όπου μόνο στον Αλιάκμονα –από τον Ιλαρίωνα έως τις Βαρβάρες– σχεδιάζονται περίπου 20 έργα αντλησιοταμίευσης, δεσμεύοντας εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού για ενεργειακούς σκοπούς.

 

Ένας αγώνας που θέτει στο επίκεντρο το ζήτημα του Νερού, καθώς η χρήση του δεσμεύεται σε επενδυτές αγνώστων συμφερόντων,που  χρηματοδοτούνται με δισεκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, την ίδια ώρα που κονδύλια του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης οδηγούνται στη ΔΕΗ του κου Στάση και η κοινωνία της Δυτικής Μακεδονίας βιώνει τις συνέπειες μιας Μετάβασης χωρίς κονδύλια και χωρίς επαρκή στήριξη, οδηγούμενη στη φτώχεια και την ερήμωση.

 

Για την Παράταξη «ΕΛΠΙΔΑ»
Γεωργία Ζεμπιλιάδου
Περιφερειακή Σύμβουλος – Επικεφαλής