Συνηθίζουμε μετά από κάθε τριήμερο να αναζητούμε απολογιστικά στοιχεία που να αιτιολογούν τις προβλέψεις των «ειδικών» για την τουριστική κίνηση της Καστοριάς, με βάση την πληρότητα των ξενοδοχείων της.
Και ιδιαίτερα να επιβεβαιώνουν τον χαρακτηρισμό της, ως ένα από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς του χειμώνα, όπου ανθίζουν και τα περισσότερα εορταστικά τριήμερα.
Όμως τέτοια στοιχεία δεν υπάρχουν και αν υπάρχουν, θα είναι τόσο επισφαλή που δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.
Ας πάρουμε για παράδειγμα το τελευταίο τριήμερο της Αποκριάς, όπου με βάση την πληρότητα των ξενοδοχείων της, η Καστοριά ήταν μέσα στους 3 – 4 κορυφαίους προορισμούς της χώρας. Ενώ η Κοζάνη, που ήταν το επίκεντρο των καρναβαλικών εκδηλώσεων, συγκέντρωσε τελικά τον μεγαλύτερο όγκο των επισκεπτών σ’ ολόκληρη την Περιφέρεια.
Άρα η εικόνα που βγαίνει προς τα έξω είναι εντελώς πλασματική και πέρα από κάποιους πρόσκαιρους κομπασμούς των ανθρώπων της τοπικής εξουσίας, δεν προσφέρεται για μεσοπρόθεσμους σχεδιασμούς στον τουριστικό κλάδο.
Πολύ περισσότερο στον τομέα των επενδύσεων, όπου λαμβάνονται υπόψη ένα σωρό άλλοι παράμετροι που περιορίζουν το επιχειρηματικό ρίσκο.
Επομένως τι συμβαίνει πραγματικά και κάθε φορά καλούμαστε να λύσουμε τον γρίφο μιας οφθαλμαπάτης;
Το «μυστικό» κρύβεται στα λεγόμενα τουριστικά «πακέτα» που προσφέρουν σε δελεαστικές τιμές τα διάφορα τουριστικά πρακτορεία των μεγάλων πόλεων της χώρας.
Σ’ αυτά συμπεριλαμβάνονται τα πάντα (μεταφορά, διαμονή, διατροφή κλπ) και κανονίζονται από το πρακτορείο, χωρίς ο ταξιδιώτης να έχει δικαίωμα επιλογής, πέρα από αυτά που προβλέπει το πρόγραμμα της εκδρομής.
Συνήθως τα περισσότερα προσφέρονται εντός του ξενοδοχείου, χωρίς να επωφελούνται οι υπόλοιποι κλάδοι του τουριστικού επιχειρείν.
Αλλά, όπως είδαμε και στο τριήμερο της Αποκριάς, η κίνηση της Καστοριάς, δεν ήταν η ανάλογη με την πληρότητα των ξενοδοχείων της!
Η οποία, με την σειρά της, ήταν απόρροια της… υπερπληρότητας των ξενοδοχείων της Κοζάνης!