Νέοι κανόνες για πληρωμές σε γάμους και δεξιώσεις – Όλα όσα φέρνει το ψηφιακό πελατολόγιο της ΑΑΔΕ

Αλλάζει ριζικά ο τρόπος με τον οποίο θα δηλώνονται και θα καταγράφονται οι πληρωμές σε γάμους, βαπτίσεις, πάρτι και δεξιώσεις, καθώς από το 2026 οι επιχειρήσεις του κλάδου θα ενταχθούν υποχρεωτικά στο ψηφιακό πελατολόγιο της ΑΑΔΕ.

Πρόκειται για τη νέα φάση του σχεδίου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για τον ψηφιακό έλεγχο συναλλαγών σε πραγματικό χρόνο, με στόχο τη διαφάνεια και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

Γάμοι, πάρτι και δεξιώσεις στο μικροσκόπιο
Μετά τον κλάδο του αυτοκινήτου, όπου από την 1η Ιουλίου 2025 οι επαγγελματίες συνεργείων, φανοποιείων και εταιρειών ενοικίασης οχημάτων καταχωρίζουν υποχρεωτικά τους πελάτες τους στο e-πελατολόγιο, σειρά παίρνουν οι επιχειρήσεις εκδηλώσεων.

Στο νέο πλαίσιο εντάσσονται εταιρείες catering, διοργανωτές εκδηλώσεων, κτήματα και αίθουσες δεξιώσεων, αλλά και τεχνικές εταιρείες ήχου και φωτισμού. Κάθε συμφωνία ή προκαταβολή με πελάτη θα πρέπει να καταχωρίζεται ηλεκτρονικά πριν από την παροχή υπηρεσίας, με τα δεδομένα να αποστέλλονται αυτόματα στην ΑΑΔΕ.

Έτσι, κάθε γάμος ή εκδήλωση θα έχει ψηφιακό αποτύπωμα, ακόμη και πριν στηθεί το πρώτο τραπέζι ή ενεργοποιηθεί ο εξοπλισμός της εκδήλωσης.

Πώς λειτουργεί το ψηφιακό πελατολόγιο
Το σύστημα αποτελεί ηλεκτρονική βάση δεδομένων, στην οποία κάθε επαγγελματίας δηλώνει τα στοιχεία του πελάτη, το είδος της υπηρεσίας και την ημερομηνία παροχής της. Τα στοιχεία αυτά διασταυρώνονται αυτόματα με τα παραστατικά που θα εκδοθούν (τιμολόγια ή αποδείξεις), δημιουργώντας πλήρη εικόνα της συναλλαγής.

Αν υπάρχει πελάτης χωρίς καταχώριση ή καθυστέρηση στην εγγραφή, το σύστημα ενεργοποιεί αυτόματο φορολογικό έλεγχο και πρόστιμα.

 Πρόστιμα και διασταυρώσεις με myDATA
Η εμπειρία από τον κλάδο του αυτοκινήτου δείχνει πως η μη καταχώριση ή εκπρόθεσμη δήλωση πελάτη κοστίζει 100 ευρώ ανά υπόθεση. Παράλληλα, η ΑΑΔΕ μπορεί να εντοπίζει «ύποπτες» διακυμάνσεις στον αριθμό των πελατών και να ξεκινά ελέγχους όταν δεν αντιστοιχούν σε εκδοθέντα παραστατικά στο myDATA.

Αν δηλωθεί πελάτης χωρίς να έχει εκδοθεί απόδειξη ή τιμολόγιο, η επιχείρηση αντιμετωπίζει φορολογικές κυρώσεις και επιτόπιο έλεγχο.

  Τέλος στην υποχρέωση υποβολής συμφωνητικών
Για τις επιχειρήσεις που εντάσσονται στο Ψηφιακό Πελατολόγιο, η ΑΑΔΕ καταργεί την υποχρέωση υποβολής συμφωνητικών πελατών στο σχετικό μητρώο, εφαρμόζοντας την αρχή «μόνον άπαξ».
Όταν μια συναλλαγή αποτυπώνεται στο σύστημα, το συμφωνητικό θεωρείται αυτομάτως δηλωμένο.

Η απαλλαγή αυτή ισχύει ήδη για τον κλάδο των οχημάτων από 1η Ιουλίου 2025, και θα επεκταθεί σταδιακά σε όλους τους κλάδους που θα υποχρεωθούν να τηρούν ψηφιακό πελατολόγιο.

Με την εφαρμογή του νέου συστήματος, η ΑΑΔΕ επιδιώκει να κλείσει τα κενά στις συναλλαγές εκτός τιμολογίων, διασφαλίζοντας δίκαιους όρους ανταγωνισμού και περιορίζοντας τη φοροδιαφυγή σε τομείς με υψηλό τζίρο, όπως οι κοινωνικές εκδηλώσεις και οι υπηρεσίες ελεύθερων επαγγελματιών.