Τελευταία εξέλιξη: Δεν φτάνει το φυσικό αέριο μέχρι την Καστοριά!

Σε θρίλερ για γερά νεύρα, εξελίχθηκε τα προηγούμενα χρόνια η προοπτική να συνδεθεί η Καστοριά πρώτη με τα δίκτυα φυσικού αερίου, που είχαν ξεκινήσει να σχεδιάζονται από το 2015 με χρονικό ορίζοντα το τέλος του 2023.

Αλλά ύστερα από παλινωδίες και υπαναχωρήσεις της Περιφέρειας, φτάσαμε σήμερα, στο σωτήριο έτος 2024 και οι περιοχές της Καστοριάς όπου έχουν ολοκληρωθεί τα δίκτυα διανομής από καιρό, δεν γνωρίζουν πότε θα συνδεθούν με τον κεντρικό αγωγό και ποιος θα είναι αυτός;

Αρχικά οι τότε ιθύνοντες της Περιφέρειας υποστήριζαν με τρόπο εμφαντικό ότι: «Η Καστοριά θα είναι η πρώτη που θα συνδεθεί με τον…. αγωγό ΤΑΡ μέσω ενός σταθμού αποσυμπίεσης που θα κατασκευαστεί στην Ποριά»!

Και μάλιστα τότε η περιφερειακή αρχή του Θόδωρου Καρυπίδη, είχε εγκρίνει το σεβαστό ποσό των 12 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή των δικτύων.

Αλλά αργότερα ανακάλυψαν στην…. ιστοσελίδα του ΤΑΡ, ότι ο αγωγός αυτός έχει κατασκευαστεί για να μεταφέρει transit φυσικό αέριο στην Ιταλία, βάσει διακρατικής συμφωνίας!

Και χωρίς μάλιστα η Καστοριά να επωφελείται από τα τέλη διέλευσης των 153 χιλιομέτρων που διατρέχει ο αγωγός στο έδαφός της.

Με την αλλαγή της κυβέρνησης στην δεκαετία που διανύουμε, άλλαξε δραματικά και ο ενεργειακός σχεδιασμός στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, ειδικά μετά την αποδοχή της απολιγνιτοποίησης και την ενεργειακή κρίση που ακολούθησε.

Στο ομιχλώδες τοπίο που προέκυψε από την πολιτική της βίαιης απολιγνιτοποίησης και της τρομαχτικής εξάπλωσης των ΑΠΕ (φωτοβολταικά, αιολικά κλπ) από ιδιώτες, άρχισαν να κυκλοφορούν σενάρια στην Καστοριά, για προμήθεια υγροποιημένου LNG με βυτιοφόρα από την Ρεβυθούσα!

Ενώ Φλώρινα και Κοζάνη θα μπορούσαν να… ψιλοβολευτούν προς το παρόν με τηλεθέρμανση από την μονάδα 5 της Πτολεμαίδας!

Τα σχέδια αυτά ανατράπηκαν πρόσφατα από την ρελάνς του Πούτιν στους Αμερικάνους, ρίχνοντας την τιμή του φυσικού αερίου που τροφοδοτεί μέσω Τουρκίας την Ευρώπη και μέσω… Βουλγαρίας στην Ελλάδα!

Έτσι προέκυψε ο Αγωγός Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, που ξεκινάει από τα Τρίκαλα Ημαθίας και φτάνει μέχρι την Καρδία Πτολεμαίδας, μεταφέροντας φθηνό ρωσικό αέριο.

Αφήνοντας την Καστοριά να μετεωρίζεται ανάμεσα στο πανάκριβο πετρέλαιο θέρμανσης και στα καυσόξυλα του Γράμμου…

Αφού και η Ρεβυθούσα κρίνεται ασύμφορη και οσονούπω το πάει για… λουκέτο!

ΔΕΣΦΑ:Ο νέος αγωγός φυσικού αερίου
στην Δυτική Μακεδονία

Εντός χρονοδιαγράμματος βρίσκεται η κατασκευή του νέου αγωγού φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ από την κοινοπραξία του «Προμηθέα» και της «Damco Energy» του Ομίλου Κοπελούζου.

Πρόκειται για τον πρώτο αγωγό στην Ελλάδα και έναν από τους λίγους πανευρωπαϊκά που έχει σχεδιαστεί με τεχνολογίες που επιτρέπουν και την μεταφορά υδρογόνου σε ποσοστό έως 100%.

Το υφιστάμενο δίκτυο του ΔΕΣΦΑ συνολικού μήκους 1.500 χλμ έχει τη δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου σε ποσοστό 10%, ενώ με μικρές αναβαθμίσεις το ποσοστό μπορεί να αυξηθεί στο 20%. Με βάση τις μελέτες που έχουν γίνει έχει διαπιστωθεί ότι η επίπτωση στην οικονομικότητα του δικτύου δεν είναι αποτρεπτική. Άλλωστε όπως τονίζεται «ως διαχειριστής του δικτύου αερίου, ο ΔΕΣΦΑ έχει δεσμευτεί να διευκολύνει και να ενισχύσει τη συντονισμένη προσπάθεια που απαιτείται ώστε να επιτρέπει στους παραγωγούς υδρογόνου να ανταποκριθούν στη ζήτηση».

Με μήκος 160 περίπου χιλιομέτρων, ο νέος αγωγός θα προσφέρει σημαντικά οφέλη σε 9 Δήμους της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, δημιουργώντας υποδομές για την ανάπτυξη και την οικονομική βιωσιμότητά τους.

Σημειώνεται πως η «Προμηθέας» είναι η εταιρεία που άνοιξε ουσιαστικά τον δρόμο για την αγορά φυσικού αερίου στην Ελλάδα έχοντας ήδη κατασκευάσει πάνω από 1.000 χιλιόμετρα αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης και πλέον των 340 χιλιομέτρων αγωγών διανομής μέσης και χαμηλής πίεσης, ενώ η «Damco» εξειδικεύεται στην κατασκευή ενεργειακών έργων υψηλών απαιτήσεων.

Με τον νέο αγωγό αναμένεται να προσελκυσθούν νέες επενδύσεις στην περιοχή, που με τη σειρά τους θα δημιουργήσουν πολλαπλές άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας στηρίζοντας την ομαλή μετάβαση στην μετά λιγνίτη εποχή.

Το έργο έχει μήκος 157 χλμ και προϋπολογισμό 163 εκατ. ευρώ και θα εξασφαλίσει την ομαλή μετάβαση των Περιφερειών Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, παρέχοντας πρόσβαση στο φυσικό αέριο σε πλήθος νέων περιοχών και χρηστών.

Ο αγωγός αποτελείται από 157 χλμ αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης και θα διασχίζει τις Περιφέρειες Κεντρικής (Π.Ε. Ηµαθίας, Πέλλας) και ∆υτικής Μακεδονίας (Π.Ε. Κοζάνης, Φλώρινας), ξεκινώντας από τα Τρίκαλα Ημαθίας και καταλήγοντας στην Καρδιά Κοζάνης καθιστώντας εφικτή την προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές και διασφαλίζοντας την πιθανή πρόσβαση νέων χρηστών (βιοµηχανικών, βιοτεχνικών, αγροτικών & οικιακών καταναλώσεων) στην ευρύτερη περιοχή.