H Μαρία Βαφείδου για την τουριστική – πολιτιστική ανάπτυξη του Νομού Καστοριάς

Συνέντευξη : Ελένη Κωστοπούλου 

Μαρία Βαφείδου: “Ο πολιτισμός μαζί με τον τουρισμό είναι οι δύο βασικοί πυλώνες, πάνω στους οποίους μπορεί και πρέπει να στηριχθεί το σύνθετο ελληνικό τουριστικό προϊόν”   

Η Φελλόη είναι μια Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (Κοιν.Σ.Επ.) που δημιουργεί μοναδικές εμπειρίες τουρισμού και πολιτισμού. Ιδρύθηκε το 2023 περισσότερο ως ανάγκη να συγκεντρώσει τις δράσεις των μελών της κάτω από μία ομπρέλα, δημιουργώντας τη δική της ταυτότητα βασισμένη στον πλουραλιστικό χαρακτήρα της.

Έχουμε τη χαρά να συζητήσουμε με την κα Μαρία Βαφείδου το γένος Σανάτσιου (με καταγωγή από το Γέρμα Καστοριάς) για θέματα που αφορούν την τουριστική – πολιτιστική ανάπτυξη του Νομού μας και όχι μόνο, για την οποία αρωγός είναι η προαναφερθείσα εταιρεία.

-Με βάση το βιογραφικό σας φαίνεται ότι έχετε επισκεφθεί αρκετές χώρες στον κόσμο κι έχετε λάβει πολλά ερεθίσματα. Τί ήταν αυτό που σας ώθησε στη δημιουργία της εταιρείας σας;

Μετά από 55 χώρες που έχω επισκεφτεί και έχοντας συλλέξει πολλές εικόνες και εμπειρίες, η δημιουργία μιας δικής μου εταιρείας ήταν για μένα μονόδρομος. Όσο πιο πολύ ταξίδευα και γνώριζα καινούργιους πολιτισμούς, τόσο περισσότερο ενισχυόταν μέσα μου η αγάπη για τον τόπο μου και η επιθυμία μου να γυρίσω πίσω σε αυτόν-καθώς ζούσα στο εξωτερικό, για να τον στηρίξω με όποιον τρόπο. Μόλις, λοιπόν, βρήκα τους κατάλληλους συνεργάτες με τις ίδιες αρχές και αξίες -όπως περιγράφονται και στην ιστοσελίδα μας- και έχοντας κοινό όραμα για το μέλλον, έκανα αυτό το βήμα, που δε σου κρύβω ότι ήταν παιδικό μου όνειρο.

-Πιστεύετε ότι ο σύγχρονος τουρίστας ενδιαφέρεται για το πολιτιστικό γίγνεσθαι της περιοχής που επισκέπτεται;

Τα τελευταία χρόνια ευτυχώς ο σύγχρονος ταξιδιώτης όσον αφορά την Ελλάδα, έχει αποστασιοποιηθεί από τον τουρισμό των 3S (sun, sand, sea) και ενδιαφέρεται όχι απλώς να μάθει και να συμμετέχει ενεργά στο πολιτιστικό γίγνεσθαι, αλλά και να συνεισφέρει ο ίδιος στην τοπική κοινωνία. να βάλει τη δική του πινελιά. Αυτή είναι μια παγκόσμια τάση. Γι’ αυτό το λόγο οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού έχουν μεγάλη ζήτηση και πιστεύω ότι τα επόμενα χρόνια, λόγω και της αλλαγής της θερμοκρασίας, ο αγροτουρισμός θα ανθήσει!

– Πιστεύετε ότι οι τοπικές αρχές θα συμβάλλουν στο έργο σας και ποιες ενέργειες κάνετε ως προς την προσέγγιση των φορέων αυτών; Επίσης, θα ήθελα να ρωτήσω, αν έρχεστε και σε επαφή με τους Πολιτιστικούς συλλόγους της εκάστοτε περιοχής.

Η φιλοσοφία όλης της εταιρείας μας στηρίζεται στη συνεργασία με τοπικούς φορείς, είτε πρόκειται για ένα Δήμο ή μια Περιφέρεια, είτε πρόκειται για κάποιον Πολιτιστικό Σύλλογο. Εξάλλου γι’ αυτό το λόγο επιλέξαμε την ίδρυση μιας Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης (Κοιν.Σ.Επ.) κι όχι κάποιου άλλου είδους εταιρεία. Είναι χαρά μας να συμβάλλουμε, εμείς, με τις ιδέες μας και τις προτάσεις μας στην ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας και στην ανάδειξη της ασύγκριτης πολιτισμικής κληρονομιάς όλης της Ελλάδας, δημιουργώντας “μοναδικές εμπειρίες τουρισμού και πολιτισμού”, όπως λέει και το μότο μας! Κι επειδή μας αρέσουν οι προκλήσεις, μέχρι τώρα έχουμε συμμετάσχει κι έχουμε κερδίσει δύο μεγάλους διαγωνισμούς. Όραμά μας είναι να χτίσουμε σιγά-σιγά μια εταιρική ταυτότητα, βασισμένη στις αξίες μας, ώστε όποιος απευθύνεται σε εμάς να γνωρίζει τη δουλειά μας και να μας επιλέγει με βάση το portfolio που εμπλουτίζεται σιγά-σιγά.

– Στα πλαίσια της οικονομικής, αλλά κυρίως της ηθικής κρίσης, ποιος πιστεύετε ότι μπορεί να είναι ο ρόλος του πολιτιστικού προϊόντος, ώστε να μετριαστεί η κρίση αυτή;

Ο πολιτισμός μαζί με τον τουρισμό είναι οι δύο βασικοί πυλώνες, πάνω στους οποίους μπορεί και πρέπει να στηριχθεί το σύνθετο ελληνικό τουριστικό προϊόν. Μην ξεχνάμε ότι ο τουρισμός αποτελεί το ένα τέταρτο του ΑΕΠ της χώρας. Από την άλλη, η ηθική κρίση αφορά την κρίση των αξιών και των ιδανικών μας και προκύπτει όταν κάποιος απομακρύνεται από τις “ρίζες” του και κατά τη γνώμη μου, επηρεάζει πολύ την οικονομία ενός τόπου.
Προσωπικά πιστεύω σε μια ολιστική προσέγγιση της βιωσιμότητας μιας περιοχής και στις συμπράξεις. Η ενίσχυση του ελληνικού πολιτισμού μέσα από πολιτιστικά δρώμενα και σε συνδυασμό με τον τουρισμό, αλλά και την αγροδιατροφή μπορούν να δημιουργήσουν πόλους ανάπτυξης και ενδιαφέροντος για έναν τόπο, για να αντιμετωπιστούν οι όποιες κρίσεις. Η λύση βρίσκεται στη μερική αποκέντρωση από τα μεγάλα αστικά κέντρα, δηλαδή στην επιστροφή στις “ρίζες” μας, αλλά με νέες προοπτικές και σύγχρονες ιδέες και επιχειρηματικές δραστηριότητες.

– Πιστεύετε ότι οι νέοι ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό;

Οι νέοι λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας, διαφέρουν από παλιά. Η απρόσωπη επαφή μέσω κινητού τηλεφώνου ίσως τους ώθησε περισσότερο στο να ταξιδεύουν, για να γνωρίσουν καλύτερα τον δικό τους πολιτισμό ή άλλους. Επίσης, υπάρχουν πολλοί νέοι στα θέατρα, αλλά και στους αρχαιολογικούς χώρους. Πιστεύω ότι τώρα περισσότερο από ποτέ, με το κατάλληλο ερέθισμα και κίνητρο, ο αριθμός τους αυξηθεί κι άλλο.

-Υπάρχει κάποια ή κάποιες χώρες στον κόσμο που στο εκπαιδευτικό της σύστημα προβάλλεται ο πολιτισμός;

Και στην Ελλάδα προβάλλεται και διδάσκεται ο ελληνικός πολιτισμός, αλλά και σε πολλές χώρες στον κόσμο. Από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και την Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ, μέχρι τη Λατινική Αμερική. Η ένστασή μου-ως πρώην φιλόλογος βρίσκεται στον τρόπο με τον οποίο διδάσκεται. Θα έπρεπε τα μαθήματα να είναι πιο διαδραστικά με τους μαθητές να αναλαμβάνουν έναν πιο ενεργό ρόλο στη μάθηση κι όχι απλά να είναι δέκτες μια συσσωρευμένης γνώσης γραμμένης σε ξύλινη γλώσσα.

-Κλείνοντας τη συνέντευξη, υπάρχει κάτι άλλο που θα θέλατε να προσθέσετε;

Σε ευχαριστώ Ελένη μου που μου δίνεις αυτή την ευκαιρία. Επειδή τα λόγια και τα γραπτά καμμιά φορά κουράζουν, θα ήθελα να προκαλέσω τους αναγνώστες σου να επισκεφθούν τη σελίδα μας στο Facebook και να πάρουν μια “γεύση” από τα πολιτιστικά δρώμενα που παρουσιάσαμε την προηγούμενη Παρασκευή 27/09 στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με θέμα “Η Ελλάδα μας”! Επίσης, σε ένα μήνα περίπου θα παρουσιάσουμε το νέο μας εγχείρημα με τίτλο Lake2lake. Πρόκειται για έναν ιστότοπο, αλλά και μια εφαρμογή που με επίκεντρο τη λίμνη Τσιβλού στην Πελοπόννησο, συνδέει δεκάδες χωριά της Αχαΐας, δημιουργώντας ένα ταξιδιωτικό πανόραμα με διαδρομές και ποικιλία πληροφοριών για διαμονή, διατροφή και δραστηριότητες.

Όραμά μας είναι αυτό το project να επεκταθεί σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα και στο εξωτερικό και γιατί όχι ξεκινώντας από την πανέμορφη λίμνη της Καστοριάς. Επειδή όπως είπες κι εσύ η καταγωγή μου είναι από το Γέρμα, θλίβομαι που αυτό και άλλα χωριά δεν έχουν τη δυνατότητα προβολής και ανάπτυξης, ενώ βρίσκονται μόνο σε απόσταση 20 λεπτών από την Καστοριά. Και η Καστοριά θα μπορούσε να αναπτυχθεί με πάρα πολλούς τρόπους, αλλά αν αρχίσω να μιλάω γι’ αυτό, δε θα τελειώσουμε ποτέ αυτή τη συνέντευξη!

Να ευχαριστήσω την κα Βαφείδου για την ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μας παραχώρησε και για το χρόνο που μας διέθεσε. Περισσότερες πληροφορίες για την εταιρεία, αλλά και για την ίδια μπορείτε να βρείτε στο www.phelloe.com, αλλά και να την ακολουθήσετε στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.