Περιμένοντας τους τουρίστες… (Του Δημήτρη Ιατρίδη)

Αναζητώντας το στίγμα της στον τουριστικό χάρτη της χώρας, η Καστοριά επιχείρησε στις αρχές του καλοκαιριού μ΄ ένα σατυρικό βιντεάκι της Ένωσης Ξενοδόχων, να μαγνητίσει τα βλέμματα των θεατών και να προσελκύσει τουρίστες στην πόλη.

Όμως, παρά το ευρηματικό περιεχόμενο του βίντεο, δεν φάνηκε να βελτιώνονται αισθητά, σε σύγκριση με άλλες χρονιές, οι δείκτες πληρότητας του τουριστικού κλάδου και οι δείκτες κατανάλωσης του κλάδου της καφέ – εστίασης.

Αντίθετα η όποια αύξηση παρατηρήθηκε στην κίνηση επισκεπτών κατά τις βραδινές – κυρίως – ώρες στις δύο παραλίες, προήλθε από την μαζική άφιξη ομογενών του εξωτερικού, οι οποίοι νοστάλγησαν την πατρίδα, μετά από δύο χρόνια καραντίνας.

Αλλά αυτοί δεν καταγράφονται στους δείκτες του τουριστικού ρεύματος, διότι φιλοξενήθηκαν σε σπίτια οικείων και συγγενών, χωρίς να συνεισφέρουν στην κατανάλωση των κλάδων που την έχουν ανάγκη. Και το μόνο που “δούλεψε” αυτό τον καιρό ήταν το καραβάκι “Ολυμπιάς” που δεν άφησε κανένα ασυγκίνητο, για μια νωχελική κρουαζιέρα στην λίμνη. Επιβραβεύοντας, για μια ακόμα φορά, τους εμπνευστές της ιδέας, να το επαναφέρουν σε λειτουργία με τακτικά δρομολόγια.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, είναι χρήσιμο στον απολογισμό της τουριστικής περιόδου, που θα κάνουν οι αρμόδιοι, να εξετάσουν αν κάτι “πήγε στραβά” στον τομέα της τουριστικής προβολής και να αναθεωρήσουν πολλές από τις επιλογές τους.

Ακόμα και σ΄ αυτό το βίντεο της Ένωσης Ξενοδόχων, το οποίο περιείχε πράγματι ένα εμπνευσμένο μήνυμα αλλά με λάθος στόχευση. Διότι απευθύνεται στην συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων, που επιλέγουν για τις καλοκαιρινές διακοπές τους την θάλασσα και τους θορυβώδεις τουριστικούς προορισμούς της. Σε αντιπαραβολή με την γαλήνια νηνεμία της καστοριανής φύσης.

Εδώ όμως τίθεται το καίριο ερώτημα: Είναι η Καστοριά ανταγωνιστικός προορισμός προς την Μύκονο, την Σαντορίνη κα την Κρήτη, για να διεκδικήσει κομμάτι από την τουριστική “πίττα” αυτών των μεγαθηρίων του κλάδου; Ή είναι ένας αναδυόμενος χειμερινός προορισμός που έχει ανταγωνιστές το Μέτσοβο, το Περτούλι και τα Ζαχοροχώρια;

Και εδώ είναι που πρέπει να αναζητήσουμε τα δικά μας συγκριτικά πλεονεκτήματα απέναντι σ΄ αυτούς τους ανταγωνιστές μας. Τα οποία δεν μπορεί να είναι – μόνο – η αυτοαποκαλούμενη “φυσική ομορφιά” του καστοριανού τοπίου. Αλλά κυρίως η ιστορική κληρονομιά και το πολιτιστικό απόθεμα που παραμένουν ανεκμετάλλευτα εδώ και δεκαετίες.

Αυτά είναι που πρέπει να αναδείξουμε και να προβάλλουμε συστηματικά.
Εκτός κι αν έχουμε επιλέξει να διασκεδάζουμε με σατυρικά βίντεο τους χαβαλέδες του διαδικτύου…